Tuesday, November 23, 2010

lawak!mau tngk line dlu.

ha.!kali ni ak nk tnjuk kat korang .haha.
klu nk kentut 2 tngk lar line btl2 luu.haha.
kn dh ssh.haha.
pengajarannye.mau tngk line btl2 luu sblm kentut.haha.




http://akugilafunction.blogspot.com/

Wednesday, November 17, 2010

stupid video.!

ha.!korang klu tngh kja 2 jngan la dok usar2 awek.
klu x ni la jdi nye.haha.mmg stupid video.




http://akugilafunction.blogspot.com/

Saturday, November 13, 2010

kemalangan yang mengerikan(sukan).!

ha.video ni nk tnjuk skit pasal kmalangan2 smasa brsukan.bg yg mnat sukan 2.
hati2 lah ok.
majulah sukan untk negara.!





http://akugilafunction.blogspot.com/

Friday, November 12, 2010

Dalam perut orang yang makan kinzir.!

ha!kali ni nk smbang skit sal keburukan apabila seseorang itu mkn
kinzir atau bhsa kesat nye(babi)
haha.kesan dlm perut org yg mkn kinzir.
mmg brpnyakit.!video ni mmg style.!
selamat MENONTON.!
                             




http://akugilafunction.blogspot.com/

bergurau melampau.!

ha!lme sngguh ak x update.sOri2.bkn pe.da mslah skit.lps stu,stu ark.
ha.kli ni ak nk tnjuk kat korang psal BERGURAU2 la kan.haha.
video ni mngisahkan tntang bf dy nk melawak dngn gf dy.smpaikn gf dy 2 mati.
haha.klu ak x snggup ooOOo.gf cun2 mati plak.aduh.haha.
tpi nk wt cm mna kn .dh taqdir.
untk korng sna.brguraulah brpada2.!hehe.







http://akugilafunction.blogspot.com/

Saturday, September 11, 2010

lawak-sembahyang itu tiang agama.

Ha..!assalammmualaikum..
dh lama aku x msk blog ni n x update..mmg lar..dh x msk,mcm mna nk update kn..
ha!nmpak...haha..
disebab kn cuti IS cuti..aku pn bkan main cuti lar..haha..ckp bnyak x mau..skunk aku da stu cter untk korng..
bermulalah..


aku mat..aku ni pendiam sikit orangnye.maklumlah,orang kata diam2 berisi..sbp 2 aku diam..tpi aku x berisi-isi plak..kat mna nk berisi entah lar..haha..ha.!
pda mnggu yg lalu aku ada pergi ke kelas agama..kls agama 2 buat hari mnggu..gla gak tok guru aku ni..orang ari minggu cuti,dia rajin plak mengajar..

ustaz :ha..hari ini ustaz nk ajar mat,soip,man smbhyg dan kita akn prektis kn nye nnti..spb smbyg itu tiang agama..
mat:baiklah ustaz...!
soip:ustaz..baiklah..!
man:baik2lah ustaz...
ustaz :kmu brtga prgi ambl air smbhyg dan jdi makmun ..!

semasa smbhyg..!

ustaz:allahhuakbar..........
mat:cpt2 dh allahhuakbar dh 2...
soip:ok2....
mat:allahhuakbar....
soip:allahhuakbar....
man:allahhuakbar....

man:eh2 soip..!tdi kau ambl air smbyg x bsuh kaki ker..?
soip:eh kau ni..diam2 dh lar..bkn nye org tw pn..eh!!smbyg mna blh ckp..kn ustaz dh bg tw tdi..
man:ye lar kau...ye2 kn..asal kau ckp?
soip:kau yg ckp....dh2...shuttttt....!!!
man:ok2...!!
mat:nasib baik aku x ckp...!!korng x dngr ckp ustaz..!
man:shutttt..!
soip:shuttt.......!!

  
http://akugilafunction.blogspot.com/

Tuesday, September 7, 2010

lawak-who buy kfC ?

~.mari kta brjalan2 mencerita..~



One day,Mr Chee bought KFC and shared with all the staff..
then the boss came and asked, "wah2,so good ha..,who buy ?
"All the staff said 'CHEE BUY LAH' !"

"Cerita ini adalah rekaan semata-mata..tiada kena mengena yang hidup dan mati.."
cabutttttttttt............!hee


http://akugilafunction.blogspot.com/

lawak-anak lalat bertanya?

ha..di sni aku da ceter skit kisah lalat dan emaknya lalalalat..
hahak..korang baca la sendiri..aku cuti2 ni mls skit nk taip2 ni..
haha..ckup la ak wt ceter ni ..huhu..


pada satu petang yg agak mendung wlupun kaji cuaca kata ok..terdapa dua ekor lalat dan emaknye lalalalat..
sedang mereka santai hinggap pada tali ..anak si lalalat bertanya kepada emaknya lalalat..

si anak : mak2 ..?

si mak : ye..knpa nak..?

si anak : knapa kta slalu mkn taik..??(menginginkan kepastian)

si mak  : ishhhhhhh!!kpa kmu ni...!!!(mengeras si mak lalat)

si anak : knpa mak?!(kehairanan)

si mak : ye lar..ape kamu ni..!!jangn ckp benda x elok..REZEKI  2..!!

si anak : owh..??!


http://akugilafunction.blogspot.com/

Sunday, September 5, 2010

~..menarik sungguh duina ini..~

                                          ~..menarik sungguh duina ini..~
korang mesti pelik knpa ak letak duina bkan dunia..haha..sbp dunia ni mempunyai bnyak karenah di dlm nya..

                                     



                                                           ape yg sedang diperhatikan tu..?

                                                                   hehehee...tngk bwh ni..

                                                                  asal ko tngk aku ha.??!

                                                         oooopssss..!laki ke pmpuan??!

                                                            haha..dh berambut dh pn..

                                                                  hey2..sana la sikit..

                                                                     ~..close friend..~

http://akugilafunction.blogspot.com/

Fakta-Fakta Tentang Binatang, Aneh Tapi Nyata..

Kita seringkali tidak menyadari bahwa binatang-binatang yang ada di dunia ini bahkan yang ada di sekeliling kita memiliki keajaiban. Fakta-fakta tentang binatang di bawah ini tergolong aneh namun nyata :
  • Bayi paus biru dapat mempunyai berat hingga 7 ton saat lahir.
  • Ikan Cod (penghasil minyak ikan) dapat bertelur hingga 9 juta buah.
  • Ular dapat melihat menembus penutup matanya.
  • Gajah menghabiskan 23 jam sehari untuk makan.
  • Burung heriang dapat makan sangat banyak hingga tidak bisa terbang kembali.
  • Kadal Amazon dapat berlari melintasi (diatas) air.
  • Kutu dapat meloncat setinggi 30 cm, 200 kali dari ukuran tubuhnya.
  • Lalat hijau dapat mencium bau daging dari jarak 7 km.
  • Banyak burung bermigrasi, dan burung laut kutub utara adalah yang paling menakjubkan. Mereka dapat terbang dari kutub utara menuju suatu tempat dan kembali lagi menempuh jarak 32.000 km.
  • Beberapa jenis binatang dapat menumbuhkan kembali bagian tubuhnya yang hilang/rusak. Bintang laut dapat menumbuhkan tangan baru. Cacing dapat menumbuhkan bagian ekornya yang hilang, begitu juga dengan kadal, dapat menumbuhkan ekor baru.
  • Racun katak emas dapat membunuh hingga 1500 orang.
  • Gurita raksasa mempunyai mata terbesar dibanding binatang manapun. Ukurannya mencapai 39 cm, 16 kali lebih lebar dari ukuran mata manusia.
  • Burung elang dapat mendeteksi mangsa lebih dari 8 km jauhnya.
  • Seekor serangga (lalat) hidupnya hanya 1 hari, namun seekor kura-kura dapat hidup hingga 100 tahun.
  • Mamalia termalas adalah armadillo, kungkang, dan tupai. Mereka menghabiskan 80% hidupnya untuk tidur dan terkantuk-kantuk.
  • Stegosaurus adalah salah satu dari dinosaurus terpopuler yang mempunyai panjang hingga 9 meter, namun otaknya hanya sebesar kenari.

http://akugilafunction.blogspot.com/

Baju Cinta Nenek?

lawak story yg aku jumpa ni..huhhu..



Seorang nenek datang menziarahi rumah cucu perempuannya yang baru berkahwin pada petang jumaat. Setelah membunyikan loceng, si nenek terkejut kerana mendapati cucu perempuannya yang membuka pintu tanpa seurat benangpun dibadannya. Belum sempat si nenek bertanya, si cucu berkata,
“saya sedang menunggu suami saya pulang dari berkerja!”.
“tapi kau telanjang !!!???” marah si nenek .
“ini BAJU CINTA saya” balas si cucu perempuannya
“BAJU CINTA ??” si nenek kehairanan
“ya, suami saya menyukainya, saya juga begitu senang MEMAKAInya. Saya harap nenek dapat balik dulu sebelum suami saya pulang kerana tentu suami saya nanti akan berasa malu melihat saya memakai BAJU CINTA ini di hadapan nenek” pinta si cucu perempuannya.
Si nenek faham kehendak cucunya. Dalam fikirannya mungkin itu cara terbaru si isteri melayan sang suami di petang jumaat ini. Di dalam perjalanan pulang si nenek mendapat idea. fikirnya dengan mengikut cara cucu perempuannya, sudah tentu dia dapat mengeratkan hubungannya dengan si atok yang sudah berumur. sesampai di rumah, si nenek tadi menanggalkan semua pakaiannya, mandi,berbedak dan memakai minyak wangi sewangi wanginya. kemudian si nenek tadi pun menunggu si atok pulang.
Berberapa ketika si atok tadi pulang, sebaik saja pintu di buka si atok mendapati si nenek berbogell kat depan pintu.
“kenapa dengan kau nie … buang tebiat???” marah si atok tadi.
“ini lah BAJU CINTA bang” kata si nenek tadi.
“BAJU CINTA???……kalau iye pun, iron la dulu baju tu”

http://akugilafunction.blogspot.com/

Friday, September 3, 2010

Real ghost video

aku jumpa video ni kat utube..urm..agak best bagi aku..
part yg best masa budak perempuan 2..huhu..




http://akugilafunction.blogspot.com/

Sadness and Sorrow



http://akugilafunction.blogspot.com/

teh tarik 1

mcm2..huhu...

Ada seorang pemuda ke kedai mamak dia hanya ada 70 sen semasa itu.. 
Pemuda
 : Mamak berapa harga teh panas dengan sejuk? 
Mamak
 : Panas 70 sen sejuk RM1.20. 
Pemuda
 :! Bagi teh panas 1.
Sampai je teh tersebut pemuda itu terus minum. 
Mamak
 : Kenapa awak minum cepat sangat? 
Pemuda
 : Kalau saya tunggu lama2 nanti sejuk tak fasal2 saya kena bayar RM1.20.





http://akugilafunction.blogspot.com/

Friday, August 27, 2010

Siri Cerita Hantu Seram – Cerita Seram Tandas Pejabat

hasil dari gali cari yang aku buat..aku terjumpa sebuah cerita ini..:-




Sebuah kisah benar yg terjadi dan tak dpt dilupakan oleh penulis sepanjang hidupnya!
Pesanannya, Hati2lah bila masok ka tandas dan pandang sekeliling dan baca doa masuk tandas supaya anda tidak mengalami apa yg beliau alami.
Malam itu, malam Jumaat. Kebanyakkan anggota polis dan penyiasat-penyiasat semua dah balik ke rumah, ada yang keluar makan, ada pulak yang sedang melakukan rondaan atau serbuan di tempat-tempat yang hangat disarangkan jenayah. Aku baru jer balik dari rumah mayat SGH utk mengenal pasti satu mayat yg menurut doktor rumah mayat, adalah Lim Ah Bee, seorang pemandu teksi, yang dilaporkan hilang 7 hari lepas. Memang betul tu lah dia, menurut gambar-gambar yang diberikan oleh ahli keluarganya, yg melaporkan kehilangan Ah Bee kelmarin. Badanku berlengas peluh dan bau busuk dari bilik mayat.
Setibanya dipejabat, aku mencapai tuala dan sabun, menukar kasut, dan menuju ke arah bilik mandi. Jam di dinding menunjukkan pukul 12:20 malam. “Apa lah nasibku ini” aku mengeluh… Baru semalam shif pagi, dan hari ini hari cuti aku. Tapi terpaksa bekerja juga. Sgt Hilal terpaksa mengambil cuti tergempar kerana bapanya sakit teruk. Takpelah hari ni hari dia. Besok mungkin hari ku pulak. Sampai jer di bilik air, aku terus menuju ke kamar mandi. Seluruh bilik air tu kosong, sebab hanya 3 orang jer yg bertugas malam tu. Kedua-dua rakan sekerja yg bertugas keluar menghadiri kes. Aku pun melucutkan pakaianku, terus membuka air panas dan membiarkan air itu menbasahi seluruh rambut dan badanku…
Tiba-tiba, terdengar bunyi yang aneh, “Pssssttttt”
Mula mula, aku fikir salah seorang dari kedua rakanku itu dah balik ke stesyen dan ada di kamar mandi. Aku pun menjerit
“Bala, kau ke tu ?”tapi tak ada jawapan.
Aku pun sambung menggosok gosok sabun ke seluruh badanku. Kurang dari 3 minit kemudian, bunyi tu ada lagi…
“ Psssssssttttt”
Tetapi kini, diikuti dengan bau wangi, seperti bunga mawar. Dentuman hatiku terus pantas, dan perasaan takut menyelubungi ku. Aku pun bergegas mengosokan sabun yang masih ada di tubuhku, ambil tuala dan mengelap seluruh tubuh. Setelah menyarung seluar, aku mencapai baju dan terus membuka pintu…
Tiba-tiba, didepan muka ku, bunyi itu datang lagi, kini lebih kuat
“PSSSSTTTTTT” ……….. diiringi bau wangi yg menusuk hidungku…
Aku terpaku, tidak bergerak seketika… Lepas tu barulah aku pandang ke atas…..
***PERHATIAN!!!
Pada sesiapa yg lemah semangat, harap hentikan membaca sampai disini jer, kerana kejadian ini memang benar2 berlaku.
Sila scroll ke bawah…
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
> > > >>
Lalu aku tertawa sendiri…

“Cilaka punya perfume dispenser”

http://akugilafunction.blogspot.com/

funny skill.

Dalam permainan anda perlu mempunyai skill2 yang menarik untuk anda menguasai permainan itu..haha





jangn terlalu berskill..kang..!


Anda juga dinasihatkan supaya mendarat mengunakan tangan ataupun kaki 
ataupun itu sememangnye skill anda..hu


skill ini jarang ditemui dan tiada orang yang akan melakukannya..haha


                                                             

flying kick........!!hu


http://akugilafunction.blogspot.com/

sms mesteri.!!

Ini adalah sebuah cerita di mana seorang pemuda dalam perjalanan pulang menerima pesanan ringkat(sms) dari numbor yang tidak dikenali..selepas membaca sms itu..pemuda tadi tidak dapat sambung perjalanannya kerana kerosakan moto dan ....(tngk la sendiri)SERAM..!




http://akugilafunction.blogspot.com/

Monday, August 23, 2010

Salah Eja 5


Selamat Menuntun Piala Dunia =SALAH
Selamat Menonton Piala Dunia =BETUL


http://akugilafunction.blogspot.com/

Sunday, August 22, 2010

lalat2..jangan tiru toilet ada.!




http://akugilafunction.blogspot.com

Cinta Buta..


Mira : Aku hairanlah kenapa orang selalu kata cinta itu buta, bukan ke orang tu yang buta?
Lyn : Betullah tu, cuba kau tengok kat lambang cinta tu, mana ada mata, kira buta le tu....


http://akugilafunction.blogspot.com

Cite bulan pose..

ha..!sebut sahaja bulan pose..mcm2 blh brlaku..kali ni kta dngar apa yg cite ni nk cite..
haha..!story2...



Pade blan pose(ramadanlaa),sume umat islam berpose..
pade ari pertame,si mamat nie bli bnyak giler mkanan pdahal abahnyer perpesan jgn bli bnyk sgt.mntang2laa mak mertue die nak dtang brbuke.
Pada ptg tue,anak si mamat nie tggu kt luar.tggu azan mgrib..bunyijer azan,sum!!berdesup die pegi mnum smbil mnjerit mak,bapak dah berbuke..
tpi si mamat nie tak mkn2 pun..kkadang tgok ke arah tv dan jam mnunjukkan 7.35pm..
die pon ttibe sound anaknye yg brumur 4 thun.."BTOLKER KO NIE AZAN DAH HAA??DALAM TV X AZAN PON??"
anknyer pon menjawab dgn selamber,"AZAN TAK AZAN,ASALKAN DPT BERBUKE..".Dengan muke yg merah dan mrah,tros diye lmpang anaknyer tue,smbil berblebel.Punyelaa mrah bini die tue,tros lmpang die plak dgn kuat.PLAP!! pastu bersuare"ABANG,TV 8 MNE SIAR AZAN...?!@#$".sI MAMAT NI DIAM JER SMBIL TERSIPUSIPU mminum air bandungnyer..
Malunyer..haha..
so..magrib2 nk dkat brbuka tu jngnlah prgi buka tv 8 ye..haha...

http://akugilafunction.blogspot.com

Ramadan2-Kalleng sakit perut

Kalleng lepas sahur asyik kentut tak henti2 so dia gi jumpa doktor

Kalleng:Doc saya ada problem la.
Doc:Apa?
Kalleng:saya asyik kentut tapi no voice no smell..sekarang pun saya tengah kentut
Doc:tiga je penyakit ko,
1.kau punya perut banyak angin,
2.hidung kau ada hingus,telinga kau banyak dah full..
Doc:lalu doctor pun pengsan.........





 http://akugilafunction.blogspot.com

Saturday, August 21, 2010

kasih sayang-sedarlah kamu kerana hanya kamu milikku..!


kasih sayang-kucing ni cuba kejutkan kwn dia yg dah mati sbb kena langgar.. bila x berjaya, kucing ni menangis disisi kwn dia yg dh mati tu...


 http://akugilafunction.blogspot.com

Babi berbulu tebal..kacau..!

Keliru nih.. kalau ada produk bulu babi gini, macamana nak tahu? JAKIM kena keluarkan garis panduan cepat.
ha..!
kalau macam ni ..dari jauh susah nk bezakan kambing dengannya..!haha..jadi..pastikan babi ni dari dekat..!

Babi Mangalitsa yang aslinya berasal dari Austria dan Hungaria
 




http://akugilafunction.blogspot.com

Kenapa Kite Dilarang Menggunakan Handphone Ketika Mengisi Minyak?????….

Jawapannye..(kerana ada sebap)
ha..!nak tahu sebapnya..

Kita tengok eksperimen sains di bawah ni…untuk buktikan betapa bahayanya isi minyak sambil berbual atau sms pakai handphone…
sebelum tu, kite sediakan bahan2 serta alatan yang diperlukan.. iaitu :-

1. Kuali sebiji….cari yang leper tu…
2. 3 bijik kad..kad manila pun boleh..tapi jangan pakai mycard, kad kredit ataupon kad ATM, mahupon sim card…
3. 1 rol kertas foil…kertas timah yang berkilat tu laa….yang macam bungkusan kedua corn flakes tu ..
4. Handphone sebiji…dan pastikanlah ade kredit…
5. Minyak petrol sikit..
                                                      1.susun kad seperti di atas
                                         2.letak kad foil itu di atas kad tadi seperti di atas
                                                          3.letak minyak petrol sedikit
                           4.Buat panggilan dekat dengan kad,kertas foil itu…hasilnya terbakar.
peringatan,anda dinasihatkan untuk tidak mengunakan handphone ketika di stesen minyak… 






http://akugilafunction.blogspot.com

Tips selamatkan handphone anda daripada diselubungi air ataupun (yang termasuk dalam air la)

Pernah alami situasi hp anda termasuk dalam air,mesin basuh atau lubang jamban ataupun anda saja2 buat begitu? ;-) haha … janganlah terus buang walaupun waranty hp tak cover hp yang rosak akibat air…cuba tips ini…masukkan hp anda dalam bekas yang berisi beras selama lebih kurang 24 jam atau lebih seperti dalam gambar di bawah...(kepada mereka yang ingin mencupa..jangan bagi kantoi dengan orang tua anda..(beras habis) haha..)
cubalah bukan mahal…tapi jangan smpai anda tak makan kerananya..haha..kalau tak berfungsi juga hp anda…jangan tunggu2 lagi..(ke recycle bin jgak la)haha..






 http://akugilafunction.blogspot.com

Apabila Kelab Malam terbakar..

Gambar yang diambil selepas operasi memadamkan kebakaran secara tiba-tiba di sebuah kelab malam di Thailand …Mengerikan!!!
 



http://akugilafunction.blogspot.com

Puisi Dari Suami Kepada Isteri Untuk Kahwin Lain ..

Isteriku ,
jika engkau bumi,
akulah matahari.
Aku akan menyinari mu kerana engkau mengharapkan sinaran dari ku..
Ingatlah bahtera yg kita kayuh, begitu penuh riak gelombang.
Aku pasti akan tetap menyinari bumi, hingga kadang-kadang bumi terasa akan silauan ku.
Lantas aku ingat satu hal bahawa Tuhan mencipta bukan hanya
bumi,
malah ada planet lain yang juga mengharapkan sinaranku.
Lalu......
Relakanlah aku menyinari planet lain,
menyampaikan faedah adanya aku,
kerana sudah takdir Illahi sinaranku diperlukan di planet lain...

*** Balasan Puisi sang isteri***
Suamiku,
andai kau memang mentari,
sang surya yang memberi cahaya,
aku merelakan engkau berikan sinaranmu kepada segala planet
yang telah TUHAN ciptakan kerana mereka juga seperti aku
perlukan cahayamu dan....
akupun juga tidak akan merasa kekurangan dengan sinaran
mu...

AKAN TETAPIIIIIIII. .
Bila kau hanya sejengkal lilin yang berkekuatan 5 watt sahaja,
jangan lah bermimpi untuk menyinari planet lain!!!
Kerana bilik tidur kita yang kecil pun belum sanggup kau terangi.
Lihatlah diri mu pada cermin kaca di sudut kamar kita,
di tengah remang-remang pancaran cahaya mu yang telah aku
mengerti...
Cuba lihat siapa dirimu...

MATAHARI atau lilin ?
atau jangan-jangan cuma mancis saja!!!!!

Oh, please lah....!!!
NAK KAWIN LAIN KONON!!!( haha..)


 http://akugilafunction.blogspot.com

Panggilan Sayang Untuk Isteri..

Kamal diundang kawannya makan malam.

Mizal, si tuan rumah, memanggil isterinya dengan kata- kata Sayang... Manis... Cintaku... Sayangku...Kasihku... dan seumpamanya.

Kamal memandang Mizal dan berkata, "Romantis sekali, setelah berpuluh tahun menikah, kau tetap memanggil isterimu dgn kata-kata itu."

Mizal mengangkat bahu dan berbisik, "sebenarnya, aku lupa namanya sejak tiga tahun lalu."

sO..jngn la lpa nme istri korang ..haha




 http://akugilafunction.blogspot.com

lawak khas-Persoalan

1. "Kenapa lelaki perlu beristeri tiga... ."
Jawapannya kerana :
kerana kalau kawin satu isONE
kalau kawin dua isTWO
kalau kawin tiga barulah isTERI... ..

2. SENYUM pada orang tua tanda sayang.
SENYUM pada kanak-kanak tanda kasih.
SENYUM pada kekasih tanda cinta.
SENYUM depan telefon tanda gila,
masih SENYUM lagi... memang sah GILA!

3. " Manusia jatuh CinTa??Tak heran... "
Kuda makan RuMpuT?? Tak aneh...
MONYET pandai picit TETIKUS?? HEBAT!!!! ( MOUSE )
MASIH PICIT??
LUAR BIASA!!!!

4. "Cinta..ibarat kentut... "
makin dipendam makin gelisah...
bila di lepaskan ... ... .
ahhhhhhh lega rasanya... ... .

5.Aku terpaku dek renungan matamu,
hatiku tertanya-tanya, BENARKAH ini?
nafas ku tertahan, kau tunduk SEGAN..
lalu ku bertanya, "kau..kentutkan?"

6. "... bila hidupmu dlm kegelapan, "
maka berdoalah; dan apabila selesai berdoa, jika kegelapan masih mengelilingimu maka bayarlah bil letrik yang tertunggak tu!!




http://akugilafunction.blogspot.com

Friday, August 20, 2010

teima kasih datuk..

Banyakan latihan..! 




http://akugilafunction.blogspot.com

Hampir MENGGADAI sebuah KEIMANAN hanya kerana 20 sen..

Ini adalah sebuah cerita yang boleh kita ambil sebagai tauladan. Jika tidak keberatan, jom baca.
Beberapa tahun dahulu, ada seorang Imam yang berasal dari Thailand telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi Imam tetap di sebuah masjid di Malaysia. Telah menjadi kebiasaan baginya menaiki bas untuk pergi ke masjid. Pada suatu hari, selepas Imam membayar tambang dan duduk di dalam bas, dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada sepatutnya sebanyak 20 sen.
Sepanjang perjalanan Imam memikirkan tentang wang 20 sen tersebut. “Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?” Imam bertanya kepada dirinya. “Ah… syarikat bas ni dah kaya… setakat 20 sen ni… nak beli tosei pun tak cukup,” kata Imam.

Apabila tiba di hadapan masjid, Imam menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti. Ketika Imam ingin turun sahaja daripada bas, tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas sambil memulangkan wang 20 sen. “Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen,” kata Imam kepada pemandu bas.
“Ohhh…!!! Terima kasih!!! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni… kan sedikit je nilainya,” kata pemandu bas. Imam menjawab, “Wang tersebut bukan milik saya, sebagai seorang muslim saya wajib berlaku jujur.” Pemandu bas tersenyum, dan berkata, “Sebenarnya saya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni, saya nak uji kejujuran kamu wahai Imam. Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam.”
Imam turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan. Imam berdoa sambil menadah tangan, “Astaghfirullah!!! Ampunkan daku Ya Allah… Aku hampir-hampir menjual harga sebuah Iman dengan 20 sen!!!
Sahabat-sahabatku sekalian… Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas? Ingatlah… Kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain. Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai ‘tingkap’ untuk melihat ke dalam dunia Islam.
Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w. itu terdapat contoh teladan yang baik.

“DUNIA sebagai ALAT — AKHIRAT sebagai MATLAMAT” 




http://akugilafunction.blogspot.com

Mahmoud Ahmadinejad, Presiden Teladan Dan Termiskin Di Dunia.

Diterima melalui emel dan kami kongsikannya untuk kita renungkan bersama.
Berikut adalah gambaran Ahmadinejad yang belum tentu orang ketahui, dan pastiyang membuat orang ternganga dan terheran-heran:
1. Saat pertama kali menduduki kantor kepresidenan. Ia menyumbangkan seluruh karpet Istana Iran yang sangat tinggi nilainya itu. Kepada masjid-masjid di Teheran dan menggantikannya dengan karpet biasa yang mudah dibersihkan.
2. Ia mengamati bahwa ada ruangan yang sangat besar untuk menerima dan menghormati tamu VIP, lalu ia memerintahkan untuk menutup ruang tersebut dan menanyakan pada protokoler untuk menggantinya dengan ruangan biasa dengan 2 kursi kayu, meski sederhana tetap terlihat impresive.
3. Di banyak kesempatan ia bercengkerama dengan petugas kebersihan di sekitar rumah dan kantor kepresidenannya.
4. Di bawah kepemimpinannya, saat ia meminta menteri2 nya untuk datang kepadanya dan menteri2 tsb akan menerima sebuah dokumen yang ditandatangani yang berisikan arahan2 darinya, arahan tersebut terutama sekali menekankan para menteri2nya untuk tetap hidup sederhana dan disebutkan bahwa rekening pribadi maupun kerabat dekatnyaakan diawasi, sehingga pada saat menteri2 tsb berakhir masa jabatannya dapat meninggalkan kantornya dengan kepala tegak.
5. Langkah pertamanya adalah ia mengumumkan kekayaan dan propertinya yang terdiri dari Peugeot 504 tahun 1977, sebuah rumah sederhana warisan ayahnya 40 tahun yang lalu di sebuah daerah kumuh di Teheran.Rekening banknya bersaldo minimum, dan satu2nya uang masuk adalah uang gaji bulanannya.
6. Gajinya sebagai dosen di sebuah universitas hanya senilai US$ 250.
7. Sebagai tambahan informasi, Presiden masih tinggal di rumahnya. Hanya itulah yang dimilikinyaseorang presiden dari negara yang penting baik secara strategis, ekonomis, politis, belum lagi secara minyak dan pertahanan. Bahkan ia tidak mengambil gajinya, alasannya adalah bahwa semua kesejahteraan adalah milik negara dan ia bertugas untuk menjaganya.
8. Satu hal yang membuat kagum staf kepresidenan adalah tas yg selalu dibawa sang presiden tiap hari selalu berisikan sarapan;roti isi atau roti keju yang disiapkan istrinya dan memakannya dengan gembira,ia juga menghentikan kebiasaan menyediakan makanan yang dikhususkan untuk presiden.
9. Hal lain yang ia ubah adalah kebijakan Pesawat Terbang Kepresidenan, ia mengubahnya menjadi pesawat kargo sehingga dapat menghemat pajak masyarakat dan untuk dirinya, ia meminta terbang dengan pesawat terbang biasa dengan kelas ekonomi.
10. Ia kerap mengadakan rapat dengan menteri2 nya untuk mendapatkan info tentang kegiatan dan efisiensi yang sdh dilakukan, dan ia memotong protokoler istana sehingga menteri2 nya dapat masuk langsung ke ruangannya tanpa ada hambatan.Ia juga menghentikan kebiasaan upacara2 seperti karpet merah, sesi foto, atau publikasi pribadi, atau hal2 spt itu saat mengunjungi berbagai tempat di negaranya.
11. Saat harus menginap di hotel, ia meminta diberikan kamar tanpa tempat tidur yg tidak terlalu besarkarena ia tidak suka tidur di atas kasur, tetapi lebih suka tidur di lantai beralaskan karpet dan selimut. Apakah perilaku tersebut merendahkan posisi presiden?Presiden Iran tidur di ruang tamu rumahnya sesudah lepas dari pengawal2nya yg selalu mengikuti kemanapun ia pergi.
Menurut koran Wifaq, foto2 yg diambil oleh adiknya tersebut, kemudian dipublikasikan oleh media masa di seluruh dunia, termasuk amerika.
12. Sepanjang sholat, anda dapat melihat bahwa ia tidak duduk di baris paling muka.
13. Bahkan ketika suara azan berkumandang, ia langsung mengerjakan sholat dimanapun ia berada meskipun hanya beralaskan karpet biasa.


 http://akugilafunction.blogspot.com